Alla är vi nybörjare på data i början .....

Alla är vi nybörjare på data i början .....

Alla stöter vi på någon form av problem första gången vi sätter oss vid en dator.
De kunniga tycker att allt är självklart, medan nybörjarna inte lika rätt får grepp om saker och ting.
Vi har samlat in några av de frågor som kommit in till olika leverantörers telefonsupport.


* Till Dells telefonsupport i Texas, USA, ringde en kund och sa att hon inte
kunde få igång datorn.  Teknikern på Dell ställde den klassiska frågan "Har
du stoppat in strömkontakten i väggen och tryckt på strömbrytaren?" Kunde
svarade:
"Ja, jag har kopplat in strömkontakten och sen försöker jag trycka och
trycka på den här fotpedalen, men datorn går inte igång." "Fotpedalen?",
frågade Teknikern.
"Ja, den här vita lilla fotpedalen med störmbrytare som földe med datorn",
sa kunden. Det visade sig kunden menade musen!

* En annan kunde som ringde in till Dells telefonsupport undrade hur man
installerade batterierna i hans nya Notebook. Teknikern hos Dell upp- lyste
kunde om att det finns instruktioner på första sidan i bruks- anvisningen.
Kunden svarade:
"Har jag köpt en dator för 2000 dollar tänker jag banne mig inte sitta och
läsa någon bruksanvisning!"

* Compaqs supportcenter i Houston, USA får in ungefär 8000 samtal om dagen,
varav ett var som följer.
Teknikern John wolf berättar: "En kund ringde in och sa att hon inte fick
igång sin nyinköpta Compaq Contura. Hon sa att hon hade packat upp den,
installerat batteriet och öppnat den. Sedan satt hon och väntade i 20
minuter utan att någonting hände." När teknikern frågade vad som hände när
hon tryckte på strömbrytaren, svarade kvinnan: "Vilken strömbrytare?"

* En vanlig fråga som dykt upp hos olika supportavdelningar är var knappen
"Any" finns någonstans. Detta på grund av DOS-meddelandet "Press Any Key To
Continue". Compaq har funderat på att byta ut det till "Press Return Key
To Continue"

* Vissa människor har svårt att komma underfund med hur musen fungerar. Tamra
Eagle på ASTs support berättar om en kund som ringde in och var arg för att
musen inte fungerade med dammskyddet på. Det visade sig att kunden använde
plastpåsen som musen var förpackad i som dammskydd.

* Från Dell berättar man om en kund som viftade vilt med musen i luften
undrande varför markören inte rörde på sig.

* Disketter och diskettstationer är knepiga saker att läsa sig. En kund
ringde in till telefonsupport och sa att han hade problem med att läsa
filer från sina gamla disketter. Teknikern ställde utan framgång de
sedvanliga frågorna, om kunden lagt disketten på något varmt eller
magnetiskt. Till slut frågade teknikern om kunden gjort någonting annat med
disketterna. Kunden svarade:
"Nej, det enda jag har gjort är att sätt på etiketter och skriva in
innehållet i skrivmaskinen"

* På AST blev en kund av supportteknikern uppmanad att skicka in en kopia på
sin trasiga diskett. Sagt och gjort, några dagar senare när teknikern får
brevet innehåller det ett kopierat A4-papper med en diskett avbildad.

* Även mjukvara kan ställa till problem för användarna. En kund ringde in
till Dells support och sa att han inte fick sitt faxprogram att fungera.
Efter ett 40 minuter långt samtal upptäckte teknikern att kunden försökte
faxa genom att hålla ett papper framför skärmen och trycka på sänd-kanppen.

* En annan datorkund ringde in och klagade på att hans tangentbord inte
längre fungerade. Han hade minsann rengjort det ordentligt. Han hade lagt
tangnetbordet i badet en hel dag, och sedan plockat bort alla tangenter och
rengjort dem en för en.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar